Kunnskapsmål
- Grunnprinsippene i innkjøpsprosesser
- Markedsarbeidet knyttet til innkjøp – vurdering og strategi
- Arbeidsprosesser og gode rutiner i kjøpsfasen
- Rutiner og systemer som ivaretar implementering av innkjøpsavtalen
- Mulighetene og utfordringene som finnes i oppfølgingsfasen
- Offentlige anskaffelser – hvordan bruke regelverket for å gjennomføre gode innkjøp
Om kurset
Er du trygg i arbeidet med anskaffelser?
På dette kurset vil du få kunnskapen og verktøyene du trenger for å implementere de beste avtalene. Det forbereder deg også til å bestå sertifiseringen i offentlige anskaffelser (SOA Basis) på Norsk Test sine hjemmesider.
Innkjøpsskolen med prep-kurs i offentlige anskaffelser (SOA Basis) består av 6 nettkursmoduler inkludert tilleggskurset «Offentlige anskaffelser», og er basert på fagplan SOA Basis fra DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring).
SOA Basis - formelt «godkjentstempel» som gir trygghet
Kurset forbereder deg og styrker din kompetanse for å kunne gjennomføre sertifiseringstesten. Når du har bestått dette kurset kan du bestille sertifiseringstesten hos Norsk Test sine hjemmesider og får muligheten til å kunne gjennomføre SOA Basis-sertifisering.
Hver modul består av 4-10 leksjoner. Hver leksjon har tydelige læringsmål, videoer med faglig innhold, teori og en avsluttende test. Ved bestått på alle leksjoner kan man prøve seg på innkjøpstesten, og når alle moduler er bestått får man tilgang til SOA Basis sertifiseringstest.
Ta dette forberedelseskurset slik at du kan bestå sertifiseringen og øk din kompetanse innen offentlige anskaffelser, slik at du gjennomfører fremtidige innkjøpsprosesser mer effektivt og være trygg på at du opererer innenfor lover og regler.
Kurset er basert på fagplanen SOA Basis fra DFØ
Målgruppe
Dette er et grunnleggende kurs for alle som har jobber med å gjennomføre offentlige anskaffelser og innkjøp, enten sporadisk eller hyppig
Forkunnskapskrav
Det kreves ingen forkunnskaper, men om du har noe erfaring fra offentlig innkjøp så blir læringen mer effektiv ved at ”bitene faller på plass”
Kursinnhold
01 Forarbeid
- Hvordan avklare om det eksisterer et reelt behov
- Hvorfor mandat er viktig, og hva det bør inneholde
- Hva som bør vurderes når et innkjøpsteam opprettes
- Hvilke elementer som skal kartlegges under definering av behovet
- Hvordan behovet skal beskrives i en spesifikasjon til markedet
02 Marked
- Hva kjennetegner en god markedsprosess?
- Hva er sentrale aktiviteter i en markedsprosess?
- Hvordan gjør man en leverandørmarkedsanalyse?
- Hvordan innhenter vi markedsinformasjon?
- Hvordan legger vi til rette for god konkurranse?
- Hva er viktig når man kommuniserer med leverandørmarkedet?
03 Kjøp
- Hva kjennetegner en god kjøpsprosess?
- Hva er sentrale roller i en kjøpsprosess?
- Hvordan etablere en forespørsel?
- Hva er viktig ved evaluering av tilbud?
- Hvordan kan en forhandling forberedes og gjennomføres?
04 Implementering
- Etablering av mottaksapparat
- Etablering av kontraktsadministrative rutiner
- Etablering av endrings- og reklamasjonssystem
- Etablering av måleparametere
- Etablering av sanksjonssystem
- Ivareta overføring til drift for videre oppfølging
05 Oppfølging
- Oversikt over sentrale tema i oppfølgingsfasen
- Grunnleggende forståelse for de muligheter og utfordringer som finnes i oppfølgingsfasen
- Større bevissthet om de gevinster som kan realiseres om fasen får den oppmerksomhet den fortjener
06 Lov
- Formålsparagrafen og de grunnleggende prinsippene i Lov om offentlige anskaffelser
- Hvilke anskaffelser som er omfattet av Lov om offentlige anskaffelser
- Forholdet mellom loven og forskriftene
- Anvendelsesområdet for de ulike delene i forskriften, herunder reglene om terskelverdi
- Reglene for blandede anskaffelser
- KOFAs oppgaver
07 Anskaffelses-prosesser
- Prosedyrene i anskaffelsesforskriften del II
- De mest brukte prosedyrene i anskaffelsesforskriften del III
- Forskjellen på prosedyrene i anskaffelsesforskriften del II og del III
- Gangen i 2-trinns prosedyrer
08 Rammeavtaler
- Hvordan rammeavtaler fungerer med én leverandør
- Hvordan rammeavtaler fungerer med flere leverandører
- Hva som er lovlig lengde på rammeavtaler
09 Grunnlag for konkurransen
- Hva som utgjør anskaffelsesdokumentene og forstå formålet med dem
- Hva kvalifikasjonskrav, utvelgelseskriterier og tildelingskriterier er
- Hvilke endringer som kan gjøres i anskaffelsesdokumentene etter kunngjøring
- Hvordan man kan gjennomføre markedsdialog og utligne urimelig konkurransefordel
10 Kunngjøringsregler
- Hva en ulovlig direkte anskaffelse er
- Hva en intensjonskunngjøring er, og når den kan benyttes
- Når oppdragsgiver skal kunngjøre en kontraktsinngåelse
11 Frister
- Betydningen av vedståelsesfrist
- Hvilke frister som gjelder over/under EØS-terskelverdier
- Lage en tidsplan som sikrer god konkurransegjennomføring, ivaretar regelverket og alle aktiviteter til og med kontraktsignering
12 Gjennomføring av konkurransen
- Anvende kvalifikasjonskrav og tildelingskriterier
- Hvordan håndtere at leverandøren vil støtte seg på andres virksomheter
- Når man kan eller skal avvise på grunn av forhold ved leverandøren eller ved tilbudet
- Fremgangsmåten for avvisning
- Hva det kan, og ikke kan forhandles om
- Hvordan man gjennomfører forhandlinger etter forskriftens krav
13 Avklaringer
- Hvilke regler som gjelder for ettersending og avklaring av opplysninger og dokumentasjon
14 Avslutning av konkurransen
- Innholdet i begrunnelsesplikten
- Hvem som har krav på begrunnelse
- Hvilke viktige beslutninger som skal nedtegnes i anskaffelsesprotokollen
15 Samfunnsansvar
- Hvilke samfunnshensyn man plikter å ta hensyn til i anskaffelser
- Når og hvordan man kan stille krav til miljø i ulike faser av anskaffelsesprosessen
- Hvordan man stiller krav om bruk av lærlinger
- Regler for hvordan man stiller krav og følger opp krav om lønns- og arbeidsvilkår
Vis mer
Slik fungerer det
Etter at du har gjennomført bestillingen mottar du all den informasjon du trenger for å komme i gang med nettkurset. Du har inkludert teknisk og faglig støtte, og du har tilgang til nettkurset i minimum 12 måneder, noe som er en fordel da kurset også kan benyttes til jobbstøtte og repetisjon.
Kursleder
Cimple
Kursleder
Dette kurset er levert og kvalitetssikret av Cimple i samarbeid med Confex.
Laddar...
Påmelding
1
Sted og dato
1
Deltakere
2
Bestilling
Ingen datoer funnet
Er du interessert i å gå denne kursen? Vennligst fyll ut en interesseanmeldelse så får du en e-post når nye datoer er tilgjengelige.
Ledige plasser
Du har valt följande plats och datum:
Deltakere 1
Faktureringsopplysninger
Fakturaopplysningene kan fylles ut senere, hvis du lar disse feltene stå tomme vil du få en e-post om å fylle ut disse senere.
Annet
Kostnad per deltaker: | 15 900 NOK |
---|---|
Totalt ekskl. mva (1 deltakere): | 15 900 NOK |
Mva (25%): | 3 975 NOK |
Å betale:
inkl. moms
|
19 875 NOK
|
Kurset leveres av
Cimple
Kostnad
15 900 NOK
Ekskl. mva
25 timer
Nettkurs
Vi kan skreddersy dette kurset for din bedrift. Kontakt oss for en uforpliktende samtale.