Innkjøpsskolen med prep-kurs i offentlige anskaffelser (SOA Basis)

Ta skolen for innkjøpere og lær å gjennomføre anskaffelser etter beste praksis. Kurset er basert på fagplanen SOA Basis fra DFØ. Etter endt kurs kan du ta sertifiseringstesten hos Norsk Test.

Kunnskapsmål

  • Grunnprinsippene i innkjøpsprosesser
  • Markedsarbeidet knyttet til innkjøp – vurdering og strategi
  • Arbeidsprosesser og gode rutiner i kjøpsfasen
  • Rutiner og systemer som ivaretar implementering av innkjøpsavtalen
  • Mulighetene og utfordringene som finnes i oppfølgingsfasen
  • Offentlige anskaffelser – hvordan bruke regelverket for å gjennomføre gode innkjøp

Om kurset

Er du trygg i arbeidet med anskaffelser?

På dette kurset vil du få kunnskapen og verktøyene du trenger for å implementere de beste avtalene. Det forbereder deg også til å bestå sertifiseringen i offentlige anskaffelser (SOA Basis) på Norsk Test sine hjemmesider.

Innkjøpsskolen med prep-kurs i offentlige anskaffelser (SOA Basis) består av 6 nettkursmoduler inkludert tilleggskurset «Offentlige anskaffelser», og er basert på fagplan SOA Basis fra DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring).

SOA Basis - formelt «godkjentstempel» som gir trygghet

Kurset forbereder deg og styrker din kompetanse for å kunne gjennomføre sertifiseringstesten. Når du har bestått dette kurset kan du bestille sertifiseringstesten hos Norsk Test sine hjemmesider og får muligheten til å kunne gjennomføre SOA Basis-sertifisering.

Hver modul består av 4-10 leksjoner. Hver leksjon har tydelige læringsmål, videoer med faglig innhold, teori og en avsluttende test. Ved bestått på alle leksjoner kan man prøve seg på innkjøpstesten, og når alle moduler er bestått får man tilgang til SOA Basis sertifiseringstest.

Ta dette forberedelseskurset slik at du kan bestå sertifiseringen og øk din kompetanse innen offentlige anskaffelser, slik at du gjennomfører fremtidige innkjøpsprosesser mer effektivt og være trygg på at du opererer innenfor lover og regler.

Kurset er basert på fagplanen SOA Basis fra DFØ

Målgruppe

Dette er et grunnleggende kurs for alle som har jobber med å gjennomføre offentlige anskaffelser og innkjøp, enten sporadisk eller hyppig

Forkunnskapskrav

Det kreves ingen forkunnskaper, men om du har noe erfaring fra offentlig innkjøp så blir læringen mer effektiv ved at ”bitene faller på plass”

Kursinnhold

01 Forarbeid

  • Hvordan avklare om det eksisterer et reelt behov
  • Hvorfor mandat er viktig, og hva det bør inneholde
  • Hva som bør vurderes når et innkjøpsteam opprettes
  • Hvilke elementer som skal kartlegges under definering av behovet
  • Hvordan behovet skal beskrives i en spesifikasjon til markedet

02 Marked

  • Hva kjennetegner en god markedsprosess?
  • Hva er sentrale aktiviteter i en markedsprosess?
  • Hvordan gjør man en leverandørmarkedsanalyse?
  • Hvordan innhenter vi markedsinformasjon?
  • Hvordan legger vi til rette for god konkurranse?
  • Hva er viktig når man kommuniserer med leverandørmarkedet?

03 Kjøp

  • Hva kjennetegner en god kjøpsprosess?
  • Hva er sentrale roller i en kjøpsprosess?
  • Hvordan etablere en forespørsel?
  • Hva er viktig ved evaluering av tilbud?
  • Hvordan kan en forhandling forberedes og gjennomføres?

04 Implementering

  • Etablering av mottaksapparat
  • Etablering av kontraktsadministrative rutiner
  • Etablering av endrings- og reklamasjonssystem
  • Etablering av måleparametere
  • Etablering av sanksjonssystem
  • Ivareta overføring til drift for videre oppfølging

05 Oppfølging

  • Oversikt over sentrale tema i oppfølgingsfasen
  • Grunnleggende forståelse for de muligheter og utfordringer som finnes i oppfølgingsfasen
  • Større bevissthet om de gevinster som kan realiseres om fasen får den oppmerksomhet den fortjener

06 Lov

  • Formålsparagrafen og de grunnleggende prinsippene i Lov om offentlige anskaffelser
  • Hvilke anskaffelser som er omfattet av Lov om offentlige anskaffelser
  • Forholdet mellom loven og forskriftene
  • Anvendelsesområdet for de ulike delene i forskriften, herunder reglene om terskelverdi
  • Reglene for blandede anskaffelser
  • KOFAs oppgaver

07 Anskaffelses-prosesser

  • Prosedyrene i anskaffelsesforskriften del II
  • De mest brukte prosedyrene i anskaffelsesforskriften del III
  • Forskjellen på prosedyrene i anskaffelsesforskriften del II og del III
  • Gangen i 2-trinns prosedyrer

08 Rammeavtaler

  • Hvordan rammeavtaler fungerer med én leverandør
  • Hvordan rammeavtaler fungerer med flere leverandører
  • Hva som er lovlig lengde på rammeavtaler

09 Grunnlag for konkurransen

  • Hva som utgjør anskaffelsesdokumentene og forstå formålet med dem
  • Hva kvalifikasjonskrav, utvelgelseskriterier og tildelingskriterier er
  • Hvilke endringer som kan gjøres i anskaffelsesdokumentene etter kunngjøring
  • Hvordan man kan gjennomføre markedsdialog og utligne urimelig konkurransefordel

10 Kunngjøringsregler

  • Hva en ulovlig direkte anskaffelse er
  • Hva en intensjonskunngjøring er, og når den kan benyttes
  • Når oppdragsgiver skal kunngjøre en kontraktsinngåelse

11 Frister

  • Betydningen av vedståelsesfrist
  • Hvilke frister som gjelder over/under EØS-terskelverdier
  • Lage en tidsplan som sikrer god konkurransegjennomføring, ivaretar regelverket og alle aktiviteter til og med kontraktsignering

12 Gjennomføring av konkurransen

  • Anvende kvalifikasjonskrav og tildelingskriterier
  • Hvordan håndtere at leverandøren vil støtte seg på andres virksomheter
  • Når man kan eller skal avvise på grunn av forhold ved leverandøren eller ved tilbudet
  • Fremgangsmåten for avvisning
  • Hva det kan, og ikke kan forhandles om
  • Hvordan man gjennomfører forhandlinger etter forskriftens krav

13 Avklaringer

  • Hvilke regler som gjelder for ettersending og avklaring av opplysninger og dokumentasjon

14 Avslutning av konkurransen

  • Innholdet i begrunnelsesplikten
  • Hvem som har krav på begrunnelse
  • Hvilke viktige beslutninger som skal nedtegnes i anskaffelsesprotokollen

15 Samfunnsansvar

  • Hvilke samfunnshensyn man plikter å ta hensyn til i anskaffelser
  • Når og hvordan man kan stille krav til miljø i ulike faser av anskaffelsesprosessen
  • Hvordan man stiller krav om bruk av lærlinger
  • Regler for hvordan man stiller krav og følger opp krav om lønns- og arbeidsvilkår

Visa mer

Kursleder

Cimple
Kursleder

Dette kurset er levert og kvalitetssikret av CIMPLE i samarbeid med Confex.

Laddar...

Påmelding

1
1
2

Ingen datoer funnet

Er du interessert i å gå denne kursen? Vennligst fyll ut en interesseanmeldelse.

Du har valt följande plats och datum:

Deltakere 1

Faktureringsopplysninger

Fakturaopplysningene kan fylles ut senere, hvis du lar disse feltene stå tomme vil du få en e-post om å fylle ut disse senere.

Annet

Kostnad per deltaker: 15 900 NOK
Totalt ekskl. mva (1 deltakere): 15 900 NOK
Mva (25%): 3 975 NOK
Å betale:
inkl. moms
19 875 NOK

Kurset leveres av

Cimple

Cimple

Kostnad

15 900 NOK

Ekskl. mva

20 timer

Nettkurs

Vi kan skreddersy denne kursen for din bedrift. Kontakt oss for en uforpliktende samtale.