Åpenhetsloven - håndtering i praksis

Kurset gir deg innsikt i åpenhetslovens krav, og hjelper deg med å komme i gang med eget arbeid. I løpet av dagen vil vi ha gjennomført en egen-evaluering av bedriftens egne rutiner.

Kunnskapsmål

  • Hva er kravene etter Åpenhetsloven, hva forventes av deg som et SMB?
  • Hva er aktsomhetsvurderinger, og hvordan gjennomfører man dem i praksis?
  • Workshop – egen-evaluering av egen bedrift; Hvordan er situasjonen og risikoen i egen bedrift?
  • Overordnet risikovurdering: Hvilke av leverandørene dine er definert som høy-risiko leverandører?
  • Hvordan håndterer man åpenhetsloven i styret?
  • Hvilke kontraktsvilkår bør jeg ha med i standardkontraktene mine?
  • Hvordan arbeider man videre med åpenhetsloven i praksis?

Om kurset

Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli i 2022, og stiller nye krav til store og mellomstore norske selskaper. Er du litt usikker på hva som egentlig er forventet av deg og selskapet ditt, så er dette kurset for deg.

Kurset gir deg innsikt i åpenhetslovens krav, og hjelper deg med å komme i gang med eget arbeid. I løpet av dagen vil vi ha gjennomført en egen-evaluering av bedriftens egne rutiner. Vi vil se på bedriftens leverandørkjede og utarbeide en overordnet risikovurdering, samt gi deg innspill på, og malverk til styresaker og kontraktsvilkår.

Til slutt vil vi gjennomgå en videre aksjonsplan basert på foredragsholderens erfaring som konsulent på området, med forslag til tiltak kursdeltagerne kan se videre på i etterkant av kurset.

Etter kurset vil du sitte med økt forståelse for bærekraft i et forretningsperspektiv, og bli i stand til å følge opp arbeidet med åpenhetsloven.

Fordeler med kurset:

  • Øk din forståelse for bærekraft i et forretningsperspektiv
  • Bli i stand til å følge opp arbeidet med åpenhetsloven videre
  • Styrk posisjonen til selskapet ditt inn mot spørsmål fra potensielle kunder, forretningspartnere og ansatte
  • Kurset er praktisk rettet, med flere eksempler fra næringslivet
  • Workshopene sørger for at du sitter igjen med konkrete dokumenter og planer som kan brukes i etterkant

Målgruppe

Kurset er for deg som enten jobber i, eller sitter i styret til en bedrift som er truffet av nye regler etter åpenhetsloven. Du er gjerne leder, styremedlem eller er en medarbeider som har fått ansvaret for oppfølging av dette.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskaper kreves for å delta på dette kurset.

Kursinnhold

1. Introduksjon til Åpenhetsloven

  • Hva er bakgrunnen for lovverket?
  • Hva krever lovverket av truffede bedrifter?

2. Introduksjon til Aktsomhetsvurderinger

  • Hva er egentlig ment med aktsomhetsvurderinger i en menneskerettighetskontekst?
  • Hvordan gjennomfører man gode aktsomhetsvurderinger?
  • Hvilke verktøy og rutiner kan man bruke for å effektivisere dette arbeidet?

3. Gjennomføring av egenevaluering

  • Vi gjennomgår bedriften deres sine egne rutiner og policies gjennom systemleverandøren Factlines
  • Denne egen-evalueringen vil dere beholde tilgang til i etterkant av kurset, og vil kunne deles i for eksempel salgsprosesser

4. Overordnet risikovurdering leverandørkjede

  • Vi gjennomgår DFØs høyrisikoliste for bransjer med særlig risiko knyttet til menneskerettigheter
  • Vi ser på hvilke leverandører man bør sette ekstra fokus på ved en gjennomgang av leverandørkjede-risikoen i egen bedrift

5. Gjennomgang av malverk

  • Vi ser på hvordan en styresak kan se ut, og hvordan man kan behandle og forankre arbeidet med åpenhetsloven i en styrekontekst.
  • Vi gjennomgår typiske kontraktsvilkår man kan ha med i standardkontraktene sine, for å minimere risikoen i bedriftens leverandørkjede

6. Oppsett av aksjonsplan

  • Vi gjennomgår OECD sitt ‘hjul’ for aktsomhetsvurderinger, og ser på hvilke aktiviteter som må gjennomføres videre
  • Vi lager en aksjonsplan for videre oppfølging av arbeidet med åpenhetsloven, med tydelig fordeling av hvem som har ansvaret for ulike deler av oppfølgingen

Visa mer

Kursleder

Aider
Aider
Kursleder

Vi i Aider skal gjøre det komplekse enkelt – vi er et ledende kompetansehus med flinke folk som hjelper dagens og morgendagens ledere i å lykkes med sine beslutninger.Aiders kursholdere har høy kompetanse og erfaring innen sitt fagfelt og er dyktige formidlere. De er opptatt av at du som kursdeltager skal sitte igjen med verktøy og kunnskap du kan benytte deg av i ditt arbeid. Fremtiden handler om å hjelpe, utvikle og begeistre!Velkommen til kurs med oss!‍

Om kursarrangøren

Vi i Aider mener at regnskapsbransjen må redefineres. Og at det er vi som skal gjøre det. Dette skal vi få til med flinke folk, forenkling – og med blikket festet langt der fremme.

Vi rendyrker kombinasjonen av teknologi som er enkel å forstå, knallgode folk som bryr seg – og mulighetene som frigjøres ved å utfordre og alltid tenke fremover. Begeistringen i møtet mellom folk – og i møtet mellom folk og teknologi – skaper energi og uendelige muligheter. Vi skal hjelpe folk med å lykkes, og sammen skal vi definere fremtiden.

Vi gir tallene retning. Vi gir folk råd. Vi skaper merverdi med regnskapet i hånden.

Laddar...

Legg igjen en interesseanmeldelse

1
2
3

Ingen datoer funnet

Er du interessert i å gå denne kursen? Vennligst fyll ut en interesseanmeldelse.

Du har valt följande plats och datum:

Deltakere 1

Faktureringsopplysninger

Fakturaopplysningene kan fylles ut senere, hvis du lar disse feltene stå tomme vil du få en e-post om å fylle ut disse senere.

Annet

Kostnad per deltaker: 8 900 NOK
Totalt ekskl. mva (1 deltakere): 8 900 NOK
Mva (25%): 2 225 NOK
Å betale:
inkl. moms
11 125 NOK

Kurset leveres av

Aider

Aider

Kostnad

8 900 NOK

Ekskl. mva

1 dag

Klasserom

Vi kan skreddersy denne kursen for din bedrift. Kontakt oss for en uforpliktende samtale.